Monday, February 25, 2008

وبعدين معاكى يا دنيا






وبعدين.....

لازم اعترف انى لسة مش عارفة الاقى نفسى ، تايهة غرقانة فى اوهام او احزان ، حالة من عدم الاستقرار والقلق وكل معانى الاضطراب وبعدين محدش يسالنى عشان مش هعرف اجاوب ،لانى مش عارفة ايه اللى بيحصلى...
بالرغم من البرد القارص وهوائه المثلج الا اننى اظل قابعة امام هذا الجهاز الالكترونى لا اشعر بتلك اللفحات القارصة التى تجمد اطرافى ووجهى اشعر ببركان من الغضب يثور فى اعماقى ولكنه مكتوم لا يستطيع ان يخرج ولا اعرف الى متى وبعدين ...............

انا حتى مش عارفة ولا قادرة اعبر عن كل هذه الاحاسيس والمشاعر الغاضبة بالكتابة بس انا هكتبلكم كل كلمات الاشعار العالقة بذهنى دلوقتى والتى تحاكى هذه الحالة السيئة التى مازالت تنتابنى ، وبالرغم من كراهيتى لهذه الحالة وانها دخيلة على شخصيتى والمعهوده لدى اصدقائى لكن الحقيقة انها مازالت تلازمنى ، تفتكروا كل هذه المشاكل الحياتية سببها و التى يعيشها ابناء جيلى ام ماذا والى متى .....


أنا شاب لكن عمري ألف عام وحيد لكن بين ضلوعي زحام خايف و لكن خوفي مني أنا أخرس و لكن قلبي مليان كلام عجبي !!!!

عجبتني كلمة من كلام الورق النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق عجبي !!!




شاف الطبيب جرحي وصف له الأمل وعطاني منه مقام يا دوب ما اندمل مجروح جديد يا طبيب و جرحي لهيب ودواك فرغ مني .... و إيه العمل عجبي !!

نسمة ربيع لكن بتكوي الو شوش طيور جميلة بس من غير عشـــوش قلوب بتخفق إنما وحـــــــــــــــــدها هي الحياة كده .. كلها في الفاشوش عجبي !!!!


"اوقات يا دنيا معاكى بعيش وساعات مبفهمكيش وانتى ولا فاهمانى اوقات بحس ان انا مجروح عايش حلاوة روح ودمعتي محوطانى .....
صابر على اللي بيجرى الى وانتى لا ليكى عزيز ولا غالى

اوقات فى عز العتمة بشوف وساعات بموت من الخوف وغصب عنى بدارى بحلم يعدى عليا الليل من غير عذاب ولا ويل وتحسى مرة بناري ...
صابر على اللى بيجرى الى وانتى لا ليكى عزيز ولا غالى

اوقات بتاخدى اعز الناس واقول نصيب وخلاص واصبر على أحزانى اوقات بحب قلوب بتبيع وفى الف لحظة بضيع وبرده مش حسانى......
صابر على اللى بيجرىالى وانتى لا ليكى عزيز ولا غالى

بننجرح
بننجرح كل يوم لكن بيفرحنا ان انت جوه القلب
ساكن فى أفراحنا دة انت الامل فى العيون
والنشوة ساعة الجنون
واياك تكون زيهم تروح وتجرحنا
دة انت الوحيد منهم تقدر تريحنا
ونندم
ونندم على العشرة الغالية ونرضى بالمكتوب
يلا ودة حال الدنيا بتفرق فى القلوب

7 comments:

mesh2dra said...

السلام عليكم

مش لوحدك يا هاجر اللي بتحس بكل ده

طب عشان ايه
يمكن عشان نفسنا نعمل حاجات كتير اوى في نفس الوقت
وبالتالي بنبقى مضغوطين ومبنعملش ولا حاجة

انا حتكلم عن نفسي
لغاية دلوقتى انا مش عارفة انا عايزة ايه
اه احلامى هادفة ونبيلة بس عامة
يعنى مثلا
عاوزة اكون حاجة كويسة
طب ما الناس كلها نفسها تكون حاجة كويسة
قدرات اوصل انا عايزة اقول ايه
والحل اللي لقيته
انى اعمل نفسي فرحانة عشان اوهمنى بالسعادة وبالتالي ما نشعر به في داخلنا ينعكس على خارجنا
يعني كلها مجرد تماحيك فارغة ومحاولات رديئة للتمسح في السعادة

مشاكلنا الي متى
الي ان يشاء الله

مش عارفة انصحك بايه
لانى محتاجة النصيحة
لو قدرتي توصلي لحل قوليلي

Unknown said...

hagar u wrote some poems really Great

u will pass this period of time believe me and believe in Hagar yourself

wallahy en shaa Allah i will write in arabic when i go home

iam sorry for that english :(

miss rosha said...

I know what you feel Hagar. It is your fate. But after a while you will be back again as Hagar I know; the strong young lady who has the power to fight every where and every time. I want you to know that if you need any thing or you need to talk to any body I'm here your elder sister. Concerning your feeling المثل العربي ببقول الضربة اللي متقتلنيش تقويني I think this kind of things will give you experience and after a while, you will be back again stronger thinking how I could do that to my self. How could I tolerate my self to such extent? I ``m sure you will find yourself so soon and till that time I'm waiting for you

hagar said...

صدقونى انا مش عارفة اقولكم ايه قد انا سعيدة انى مش لوحدى وفى ناس عايزة تساعدنى وخايفة عليا كدة ، اكيد بمساعدتكم دى هكون افضل
عشان انا كمان عايزة ارجع هاجر بتاعة زمان
عايزة اقولكم انى الفترة دى بتمثل اصعب ايام انا بمر بيها انا خايفة وتايهة وحزينة بجد
يارب


بشكرك يامس رشا ويامنىوسعيدة بتعليقك يا بسمة قد ايه بشعر با امان من كلامكم ..........

Unknown said...

الاحساس ده مش غريب على معظم الجيل اللى عايز يبقى حاجة لها قيمة فى الحياة وعايز يحقق ذاته
بس احنا مشكلتنا عايزين نعمل حاجات كتير فى وقت واحد والاحساس ده اكيد هيتلاشى بمور الوقت

Anonymous said...

BGJTK

تائهة فى أرض الأحلام said...

مش لوحدك ياهاجر

كلنا أصبحنا لاجئين نتسول كل حق لنا فى الحياة


فعجبى عليك يازمن من كتر اللى عملته فيا .. دائر بيا فى الشوارع وتنادى بنت وحيدة آست عليها الليالى .. نخرج من شارع لشارع ولا حد رأف بحالى .. ودموعى نازلة على خدى تطلب حنيه من كل اللى حوليا ..
عجبى عليك يازمان تلف ودور وماترسيناش على حال ..
مش طالبة منك سعادة ولا طالبة منك أمل .. سبتنى ليه للاحباط والفشل ؟؟؟؟؟

ده أن رحت للدنيا أطلب منها ضحكة قالت لى الزمن ماسابش غير دمعة .. قلت آه وألف آه منك يازمن وعجبى على ديه دنيا .
ده بقى كلامى من تأليفى يعنى مآساتى أنا مش حد تانى

وعلشان تعرفى أكتر انك مش لوحدك اقراى " لا شئ" فى البلوج بتاعى

نزلت جميع هموم الحياة على قلبى جعلتنى انهار من الالام والجراح , رفرفت طيور الحزن حولى , وجاء قرينى ليقول لى الحقيقة وهى أنى لا شئ حاولت أثبت له العكس ولكنى لم أجد دليل يثبت نفعى فى الحياة جفت الدموع وأحترق القلب وماتت روح الأنسانية بداخلى فأصبحت جسد فقط مثله مثل التمثال ولكن الفرق ان التمثال له نفع فى هذه الحياة وهو الزينة أما أنا فلا نفع لى . وأصبحت سكيرة اليأس والإحباط ,أسير فى الطرقات لا أحد ينظر إلىّ وكأنى غير موجودة فى الحياة

أشوفك بكرة ان شاء الله
وياريت نروح الساقية